Bli en gjennomfører nå

En gjennomfører er en person som leverer som avtalt. En som tar ansvar og får ting til å skje, også når de perfekte forholdene uteblir. En gjennomfører har evnen til å prioritere det viktigste og er disiplinert, også når det gjelder å holde egne avtaler.

Hvorfor er gjennomføring viktig?
Ingenting er vel så skuffende for en selv, som å bare snakke om ting man skal gjøre, og ikke levere. Ikke nok med at du selv blir skuffet. Det kan få store konsekvenser for jobben din. Det er deilig å stryke ut ti småting på to do-listen. Men hva med den ene oppgaven som du stadig utsetter? Det hjelper ikke med gode ideer, handlingsplaner og strategier. Uten handling blir det ikke resultater.

Hindringer 
Man kan jo lure på hvorfor man utsetter? For meg er det å skrive artikler, det jeg utsetter. Det er egentlig litt merkelig, fordi jeg vet hvor mye glede og positiv energi jeg får av det. I tillegg får jeg mange inspirerende tilbakemeldinger. 

For å vite hva man trenger, må man identifisere problemet. Derfor har jeg utfordret meg selv på hva som hindrer meg i å gjennomføre, og satt sammen en liste av de vanligste grunnene. Kjenner du deg igjen? 

  • For mange oppgaver. Er din kalender full? Sier du ja til oppgaver, som andre kan og bør gjøre? Trenger du å bli flinkere til å si nei og rydde i din kalender for å få plass til det du utsetter?  

  • Perfeksjonisme. Satser du på å levere 100% på alle oppgaver, istedenfor “godt nok”, på de oppgavene der det er hensiktsmessig? Det tar tid å få ting perfekt. Kunne den tiden blitt brukt på ting du utsetter? (Les min artikkel om perfeksjonisme her)

  • Manglende selvtillit eller kompetanse. Er du litt usikker på hvordan du kommer i gang? Trenger du motivasjon, hjelp eller støtte? 

  • Konfliktsky. Har du en medarbeider eller leder du trenger å gi en tøff beskjed til? Gruer du deg til de potensielle reaksjonene? Slike oppgaver har en tendens til å bli utsatt, og vil ofte suge energi dersom de ikke blir tatt med en gang.

  • Manglende forpliktelse. Savner du noen å dele målet ditt med, noen som er interessert i det du gjør, og som kan hjelpe deg med å holde deg ansvarlig? 

Slik blir du en gjennomfører
Hva er da oppskriften som gjør at man faktisk leverer?

1. Prioriteringer. Bli klar over dine viktigste prosjekter og oppgaver, de som bidrar til at du når dine, avdelingens og virksomhetens mål. Diskuter prioriteringer med din leder og sammen si nei til oppgaver som ikke er i tråd med det som forventes av deg. 

2. Be om oppfølging. Ta initiativ og skaff deg noen som følger deg opp. Be om korte statusmøter med en kollega eller din leder. Ikke vent på at noen andre skal se deg – sørg for å skape oppfølgingen du trenger.

3. Sett av tid i kalenderen til egne jobbøkter. Egne avtaler er like viktige som møter med andre. Det er da du produserer og utfører handlingene mot målet.

4. Gjør små handlinger. Gjør heller noe lite i dag, enn å samle opp alt det store til en dag der fremme. Bare start!

5. Motivere deg selv. Skryt av deg selv når du har gjennomført noe du har utsatt. Det gir selvtillit og motivasjon. Vi gjør mye for å leve opp til vår egen identitet. Bestem deg for hvem du er og hvem du vil være. En som leverer? Er det din signatur? 

Jeg har brukt alle punktene over i min egen prosess. Men det er særlig to av dem som har hatt størst verdi for meg nå.

Den ene er at jeg har tatt ansvar for å få oppfølging ved å engasjere en supermotivator. Hun er interessert i meg og det jeg gjør, og hun har hjulpet meg i gang. Jeg hører ofte medarbeidere si at de mister motivasjonen når ingen ser hva de faktisk gjør. Det kjenner jeg meg igjen i. Forskning sier det samme. Man får motivasjon av å synliggjøre, både for seg selv og andre, de små skrittene man tar mot målet der fremme. 

Det som er avgjørende i oppfølging, er de korte fristene og ukentlige “check-ins”. Det har gitt meg både inspirasjon og ansvarlighet. Når man er konkret på hva, når og hvor, øker sannsynligheten dramatisk for at man faktisk gjennomfører. 

Det andre er at jeg har bestemt meg: Jeg er en gjennomfører! Jeg er ikke en person som bare snakker om mine mål, ønsker og drømmer. Det første lille beviset for meg selv, er artikkelen du akkurat har lest.

Referanser

Amabile, T. M., & Kramer, S. J. (2011). The Progress Principle: Using Small Wins to Ignite Joy, Engagement, and Creativity at Work. Harvard Business Review Press.

Gollwitzer, P. M. (1999). "Implementation Intentions: Strong Effects of Simple Plans." American Psychologist, 54(7), 493–503.